Ezért ne hajszold a követők gyűjtését

Amikor vállalkozóként az egyik fő értékesítési csatornád az Instagram és Te magad kezeled az üzleti profilodat, rengeteg információ zúdul Rád folyamatosan. 

Könnyű elveszni a tippek, trükkök és a „tutibiztos” módszerek tengerében. Sajnos sokszor belefutunk olyan marketing tévhitekbe, amelyek nemcsak hátráltatják a növekedésünket, de felesleges frusztrációt is okoznak. Lássuk be, mindannyian vágyunk a sikerre, és néha pont ezek a tévhitek állnak az utunkba, csendben rombolva az önbizalmunkat és lassítva a fejlődésünket. 

De itt az ideje, hogy őszintén szembenézzünk velük, és végre elengedjük azt, ami nem szolgálja a céljainkat!

Az egyik legnagyobb és talán legtöbbet ártó tévhit, a több követő=több ügyfél jelenség. Ebben a cikkben szeretnék segíteni abban, hogy meglásd, miért téves ez és mire érdemes fókuszálnod a követők hajszolása helyett.


A legnagyobb tévhit: több követő = több ügyfél


Ez az egyik legelterjedtebb és legmakacsabb tévhit, ami az Instagramon kering, és ami a legtöbb vállalkozónak fejfájást okoz. Azt gondoljuk, minél több a követőnk, annál sikeresebbek vagyunk, annál több ügyfelünk lesz, és annál több bevételre tehetünk szert. Ez a gondolat annyira mélyen gyökerezik, hogy szinte ösztönösen elkezdjük hajszolni a követőszámot, mint egy presztízsértékű mutatót.


De miért terjedt el ez ennyire?

  • Számok bűvölete: Az emberi természet sajátja, hogy szeretjük a mérhető eredményeket, a nagy számokat. Egy magas követőszám vizuálisan is imponáló, és azt sugallja, hogy „népszerűek” vagyunk, sokan kíváncsiak ránk. Ez a külső megerősítés rendkívül csábító, és könnyen belekerülünk abba a csapdába, hogy a mennyiséget a minőség elé helyezzük.

  • Versengés: Gyakran összehasonlítjuk magunkat más vállalkozókkal, akiknek látszólag hatalmas követőbázisuk van. Azt hisszük, ha mi is elérjük az ő számaikat, akkor mi is sikeresek leszünk, sőt, még sikeresebbek. Ez a versenyszellem hajt minket, hogy minél több embert érjünk el és „szerezzünk meg”, anélkül, hogy igazán belegondolnánk, kik is azok az emberek, valóban potenciális érdeklődők-e számunkra, vagy csak növelik a követőszám-mutatónkat.

  • Az algoritmikus „jutalom” illúziója: Sokáig élt az a hiedelem, hogy minél több a követőnk, annál kegyesebb hozzád az Insatgram algoritmus, és annál több emberhez juttatja el a tartalmad. Bár a valóság ennél sokkal összetettebb, ez a gondolat is hozzájárult a követőszám felértékelődéséhez.


A valóság azonban az, hogy a több követő nem egyenlő a több ügyféllel vagy vásárlóval. 


Miért nem igaz ez a tévhit?

  • A minőség a mennyiség előtt: Nem az a fontos, hányan követnek, hanem az, hogy kik követnek. Vajon a követőid között vannak-e olyanok, akik valóban érdeklődnek a terméked vagy szolgáltatásod iránt? Akik a célközönséged részét képezik? Ha nem, akkor a hatalmas követőszám is csak egy hiúsági mérő, ami nem konvertál bevétellé. Sokkal értékesebb 100 olyan követő, akik aktívan érdeklődnek és vásárlókká válnak, mint 10.000, akik soha nem lépnek interakcióba, vagy nem tartoznak a célközönségedbe. (Ezért butaság kamu követőkért fizetni…)

  • A vásárlói útvonal: Az Instagramon történő vásárlás egy folyamat. Nem elég, ha valaki látja a posztodat vagy a sztoridat. Ahhoz, hogy vásároljon, bizalomra, elköteleződésre van szüksége. A követőszám önmagában nem épít bizalmat. Az értékes tartalom, a rendszeres interakció, a problémák megoldása és az őszinte kommunikáció az, ami valóban vásárlóvá konvertálja a követőket.

  • Az elköteleződés hiánya: Gondoljunk csak bele: hány olyan profilt követünk, aminek a tartalmai mellett csak úgy elgörgetünk, anélkül, hogy interakcióba lépnénk velük? A hatalmas követőszám mögött gyakran alacsony elköteleződési ráta rejtőzik. Ha a követőid nem lájkolnak, nem kommentelnek, nem mentik el a posztjaidat, és nem kattintanak a linkjeidre, akkor a tartalmaid nem érik el őket hatékonyan, nem keltik fel az érdeklődésüket annyira, hogy interakcióba lépjenek.

Mit tegyél a követők hajszolása helyett?


Ahelyett, hogy ész nélkül a követőszámot hajszolnánk, aminek, ahogy már beszéltük, önmagában nincs nagy értéke, sokkal célravezetőbb, ha az alábbiakra fókuszálsz az Instagram marketingedben:


1. Közönségépítés és elköteleződés

Ez az egyik legfontosabb terület, amire koncentrálnod kell. Nem az számít, hány emberhez jutsz el, hanem az, hogy azok az emberek, akikhez eljutsz, valóban érdekeltek-e a tartalmadban és a kínálatodban.

  • A „Kik?” kérdés: Először is, tisztázd, ki a Te ideális ügyfeled. Milyen a demográfiája, milyen problémákkal küzd, milyen vágyai vannak? Ha pontosan tudod, kihez beszélsz, sokkal könnyebben tudsz neki releváns és értékes tartalmat készíteni.

  • Értékadás a fókuszban: Készíts olyan posztokat, sztorikat, Reels videókat, amik valóban értékesek a célközönséged számára. Ez lehet oktató jellegű tartalom, inspiráció, szórakozás, vagy a problémájukra nyújtott megoldás. Amikor értéket adsz, az emberek szívesebben lépnek interakcióba, és várják a következő tartalmaidat.

  • Interakció ösztönzése: Tegyél fel kérdéseket a posztjaidban, indíts szavazásokat a sztorikban, bátorítsd a kommentelést. Válaszolj minden kommentre és privát üzenetre! Komment esetében is próbálj meg ne csak egy emojit írni válaszként, egy kedves bátorítás, saját gondolat, vagy kérdezés sokkal értékesebb a komment szekcióban is. Ez építi a bizalmat és a közösséget. Minél magasabb az elköteleződési arányod (hányan lájkolnak, kommentelnek, mentik el a posztodat, vagy osztják meg), annál inkább fogja az Instagram algoritmusa is relevánsnak tartani a tartalmadat, és fogja szélesebb körben megmutatni a meglévő követőidnek.


2. Konverzió és Cselekvésre Ösztönzés (Call to Action – CTA)

Végső soron egy vállalkozásnak bevételre van szüksége, és ehhez a követőkből vásárlókat, ügyfeleket kell konvertálni.

  • Tudatos CTA-k: Minden tartalomnak legyen egy világos célja. Mit szeretnél, hogy tegyen a felhasználó, miután megnézte a posztodat? Iratkozzon fel a levelezőlistádra? Töltse le egy ingyenes csalidat? Nézzen meg egy terméket a webshopodban? Kérjen egy árajánlatot? Mindig legyen egyértelmű felhívás a cselekvésre.

  • Link a bioban (Link in Bio): Használd okosan a bioban lévő egyetlen linket! Használhatsz Linktree-t vagy hasonló eszközt, ahol több fontos linket is el tudsz helyezni (webshop, blog, hírlevél feliratkozás, kapcsolat). Hívd fel rá a figyelmet a posztjaidban és a sztorikban is.

  • Vásárlói útvonal megértése: Gondold végig, milyen lépéseken keresztül jut el valaki ismeretlenből a vásárlóddá. Az Instagram gyakran az első érintkezési pont, de onnan hogyan vezeted át őket a vásárlási folyamaton? Lehet, hogy először feliratkoznak a hírleveledre, majd részt vesznek egy ingyenes webináriumon, és csak utána vásárolnak. Értsd meg ezt az utat, és segítsd a felhasználókat rajta.



A Követőből ügyfél – Túl az Instagramon videós kurzusomban lépésről lépésre mutatom meg, hogyan alakíts ki egy olyan tudatos rendszert, ami az érdeklődőidet ügyfelekké alakítja, akkor is, amikor Te épp mással foglalkozol.

Segítségével felépíthetsz egy olyan ügyfélszerző rendszert, ahol az Instagram csak egy része a stratégiádnak, nem az egyetlen stratégiád.

Nézd meg, Neked miben lehetne a segítségedre!


3. Márkaépítés és Hitelesség

A követőszám csak egy szám, de a hitelesség és a márka ismertsége felépíthető és fenntartható.

  • Azonos hangnem és vizuális stílus: Legyen felismerhető a márkád. Használj következetes színeket, betűtípusokat és képi világot. A hangnemed is legyen egységes, legyen az humoros, szakmai, vagy inspiráló.

  • Transzparencia és őszinteség: Az emberek szeretik az autentikus márkákat. Mutasd meg a kulisszák mögötti életet, mesélj a kihívásaidról, a sikereidről. Légy nyitott és őszinte, ez építi a bizalmat.

  • Storytelling: Mesélj történeteket! A sztorik sokkal hatásosabbak, mint a puszta tények. Mesélj a terméked keletkezéséről, egy ügyfeled sikeréről, vagy a vállalkozásod küldetéséről.


Fontos, hogy végre elengedjük ezt a több követő = több ügyfél tévhitet, és a valódi céljainkra fókuszáljunk: értéket adni, közösséget építeni, és végül vásárlókat szerezni. A követőszám helyett inkább az elköteleződési rátára, a weboldalra érkező kattintásokra, a feliratkozók számára és a tényleges vásárlásokra koncentrálj! Ezek a valóban mérvadó mutatók, amelyek a vállalkozásod növekedését jelzik.

Hasonló cikkek